Koľko vydržia pneumatiky? Kedy ich vymeniť a čo hovorí zákon? Prečítajte si praktický prehľad najdôležitejších otázok o životnosti pneumatík.
Životnosť pneumatík je jednou z kľúčových tém pri ich výbere, údržbe aj bezpečnej jazde. V tomto článku sme pre vás pripravili prehľad najčastejších otázok a odpovedí, ktoré trápia slovenských vodičov.
Dozviete sa, koľko kilometrov vydržia letné aj zimné pneumatiky, kedy je čas na ich výmenu a ako ovplyvňujú ich stav faktory ako vek, opotrebenie, štýl jazdy či kvalita zmesi.
Prečítajte si všetko dôležité, čo by ste mali vedieť pred ďalšou sezónou, aby ste sa mohli na svoje pneumatiky spoľahnúť v každej situácii.
Životnosť pneumatík sa nedá stanoviť presne, pretože ju ovplyvňuje mnoho faktorov – od kvality pneumatík cez štýl jazdy až po technický stav vozidla. Všeobecne však platí:
Naopak, lacné pneumatiky síce možu zaujať cenou, ale môžu mať výrazne nižšiu životnosť – často len 25 000 až 40 000 km – a zvyknú sa rýchlejšie opotrebovať najmä pri agresívnej jazde alebo nesprávnom nahustení.
Faktory, ktoré výrazne ovplyvňujú kilometrový výkon pneumatík:
Ak jazdíte pokojne, pravidelne kontrolujete tlak v pneumatikách a nechávate si nastaviť geometriu kolies, vaše pneumatiky môžu vydržať výrazne dlhšie, naopak pri zanedbaní údržby sa životnosť často dramaticky skracuje.
Pre maximálnu bezpečnosť odporúčame okrem kilometrov sledovať aj vek pneumatiky a hĺbku dezénu. Všetky tieto faktory spolu rozhodujú o tom, či je pneumatika ešte vhodná na používanie.
Pozrite si ponuku pneumatík na Morepneu.sk
Maximálna životnosť pneumatík nezávisí len od počtu najazdených kilometrov, ale aj od ich veku. Výrobcovia ako Michelin a Continental odporúčajú vymeniť pneumatiky po 6 rokoch intenzívneho používania. Po 10 rokoch by ste už nemali pneumatiky používať vôbec (hoci aj ak časť tohto obdobia len ležali v sklade) – guma totiž časom stvrdne, stráca pružnosť a zhoršujú sa jazdné vlastnosti.
Toto odporúčanie platí aj pre rezervy a nové, no naozaj dlhodobo skladované pneumatiky. Podľa výrobcov pneumatík platí, že dobre skladovaná pneumatika sa za novú považuje až 5 rokov. Pri používaní logicky starne niekoľkonásobne rýchlejšie ako pri správnom skladovaní. Ale aj pri ideálnom skladovaní pneumatika pomaly starne a po uplynutí desiatich rokov už je vhodné ju nepoužívať a radšej vymeniť.
Na Slovensku síce nie je zákonom určený maximálny vek pneumatiky, ale technické kontroly môžu pri starších pneumatikách (nad 8 rokov) upozorniť na ich výmenu. Rozhoduje však najmä jej stav. Pre maximálnu bezpečnosť odporúčame:
Ak si nie ste istí, overte si vek pneumatiky podľa kódu DOT – posledné štyri čísla označujú týždeň a rok výroby. Napríklad DOT 2417 znamená 24. týždeň roku 2017. Prečítajte si o tom ako čítať označenie pneumatík.
Na Morepneu.sk nepredávame nič ani čiastočne použité, u nás nájdete len nové a odborne skladované pneumatiky, ktoré sú bezpečné a pripravené na použitie.
Letné pneumatiky sú vyrobené z tvrdšej gumovej zmesi, ktorá je optimalizovaná na vyššie teploty a odoláva opotrebeniu lepšie než zimné alebo celoročné pneumatiky. Vďaka tomu majú dlhšiu životnosť aj pri náročnejších podmienkach.
Pri bežnom používaní môžu letné pneumatiky vydržať 30 000 až 60 000 kilometrov. Životnosť ovplyvňuje najmä životnosť zakúpeného modelu a štýl jazdy – agresívna akcelerácia a prudké brzdenie opotrebenie zrýchľujú, zatiaľ čo defenzívna jazda a plynulé manévre ho spomaľujú. Pneumatiky môžu vydržať aj dlhšie ako 60 000 km, ak sa o ne pravidelne staráte.
Prémiové značky ako Michelin, Goodyear alebo Continental zvyčajne ponúkajú vyšší kilometrový výkon než lacnejšie modely, pretože používajú kvalitnejšie zmesi a technológie, ktoré spomaľujú opotrebenie a zvyšujú odolnosť behúňa.
Naopak, lacnejšie letné pneumatiky sa môžu opotrebovať rýchlejšie, najmä pri vyššom nájazde a menej kvalitných cestách. Ich životnosť sa často pohybuje na dolnej hranici rozsahu (30 000 – 40 000 km).
Pre čo najdlhšiu životnosť letných pneumatík odporúčame:
Životnosť však nie je jediným faktorom – aj letné pneumatiky s dostatočným dezénom, ktoré sú príliš staré (nad 6 rokov jazdenia), môžu mať zhoršené jazdné vlastnosti. Preto je vhodné sledovať okrem kódu DOT aj dátum montáže na auto a pravidelne pneumatiky vizuálne kontrolovať.(z vonkajšej strany častejšie môžete sami, z vnútornej strany aspoň 2 krát do roka pri prezúvaní na sezónu v pneuservise)
Pozrite si ponuku letných pneumatík na Morepneu.sk
Zimné pneumatiky sú vyrobené z mäkšej gumovej zmesi, ktorá zostáva pružná aj pri nízkych teplotách. Vďaka tomu poskytujú dobrú priľnavosť na snehu, ľade aj studenom asfalte. Ich nevýhodou však je, že sa rýchlejšie opotrebúvajú najmä pri jazde v teplejšom počasí alebo na suchých cestách.
Za ideálnych podmienok zimné pneumatiky vydržia zvyčajne 30 000 až 40 000 kilometrov. Ich životnosť závisí od množstva najazdených kilometrov počas zimy, štýlu jazdy, pravidelnej kontroly tlaku, aj od toho, ako rýchlo ich po skončení zimnej sezóny vymeníte za letné pneumatiky.
Pri používaní zimných pneumatík v teplejších podmienkach alebo počas jari a leta sa mäkká zmes rýchlejšie opotrebuje. Preto je dôležité prezúvať na letné pneumatiky, ak sa teploty trvalo držia nad 7 °C počas 24 hod.
Pre zachovanie bezpečnosti sa odporúča, aby zimné pneumatiky mali minimálne 4 mm hĺbku dezénu. Hoci zákon povoľuje jazdiť so zimnými pneumatikami až do 3 mm, ich účinnosť pri brzdení, akcelerácii a záber na snehu sa výrazne znižuje už pri 4 mm.
Ďalšie faktory, ktoré ovplyvňujú životnosť zimných pneumatík:
Ak chcete, aby vám zimné pneumatiky vydržali viac sezón, jazdite s rozumom, kontrolujte tlak,navštevujte autoumyváreň, pravidelne ich rotujte a prezujte načas. A ak si nie ste istí stavom vašich pneumatík, nechajte ich skontrolovať v odbornom pneuservise.
Pozrite si ponuku zimných pneumatík na Morepneu.sk
Vek pneumatiky sa určuje pomocou DOT kódu, ktorý je vyrazený na bočnici každého plášťa. Tento kód potvrdzuje, že pneumatika spĺňa bezpečnostné normy, a zároveň obsahuje informácie o výrobnom závode, type pneumatiky a najmä o dátume výroby.
Dôležitá je posledná štvorciferná sekcia DOT kódu. Tá označuje týždeň a rok výroby pneumatiky. Napríklad:
Staršie pneumatiky môžu mať len trojčíselný kód (napr. 078), čo znamená, že boli vyrobené ešte pred rokom 2000. Takéto pneumatiky už nie sú vhodné na jazdu.
Vek pneumatiky je dôležitým ukazovateľom najmä pri kúpe alebo výmene – úplne nové a nejazdené pneumatik sa môžu predávať ako nové do 5 rokov od dátumu výroby. (oficiálne stanovisko firmy Continental https://www.morepneu.sk/clanky/starnutie-pneumatik/ ) Pneumatiky namontované viac ako 6 rokov na vozidle by mali byť minimálne skontrolované odborníkom.
Podrobnejší návod na čítanie označení a symbolov si prečítajte tu → Ako čítať označenie pneumatiky
Na Slovensku neexistuje legislatívne stanovený maximálny vek pneumatiky, po ktorom by bola ich ďalšia jazda výslovne zakázaná. Zákon však upravuje minimálnu povolenú hĺbku dezénu – 1,6 mm pre letné pneumatiky a 3 mm pre zimné pneumatiky.
Technici na STK (technickej kontrole) však často zohľadňujú stav pneumatiky, najmä ak sú viditeľne popraskané alebo pochádzajú z výroby staršej ako 8–10 rokov. V takom prípade vám môžu pneumatiky odporučiť vymeniť – najmä z hľadiska bezpečnosti, aj keď ešte spĺňajú požiadavky na dezén.
Odporúčanie odborníkov a výrobcov:
Pneumatika môže mať na pohľad dostatok dezénu, no po rokoch už stráca pružnosť, priľnavosť a brzdné vlastnosti, čo výrazne zvyšuje riziko nehody – najmä na mokrej alebo klzkej vozovke.
Preto odporúčame pri výmene pneumatík sledovať nielen ich opotrebenie, ale aj vek. Ak si nie ste istí, poraďte sa s odborníkom alebo kontaktujte našich odborníkov.
Na Slovensku vám nehrozí pokuta priamo za vek pneumatiky, ale za ich technickú nespôsobilosť. Ak sú pneumatiky výrazne opotrebované, popraskané, s viditeľnými poškodeniami alebo majú nedostatočnú hĺbku dezénu, vozidlo sa považuje za nespôsobilé na prevádzku.
V takýchto prípadoch vám polícia môže udeliť pokutu až do výšky 60 € v blokovom konaní. Závažnejšie porušenie môže viesť až k odobratiu technického preukazu a nariadeniu odstránenia závady pred ďalšou jazdou. Rovnako vám nevyhovujúci dezén pneumatiky môže skomplikovať aj plnenie od poisťovne v prípade nehody. Poisťovne očakávajú, že vozidlo bude v technicky spôsobilom stave. Pneumatiky s nevyhovujúcim dezénom môžu zhoršiť brzdnú dráhu, spôsobiť šmyk alebo aquaplaning – a tým sa môže poisťovňa odvolať na vaše spoluzavinenie nehody.
Na pnuematikách sa kontroluje najmä:
Aj staré pneumatiky bez zjavného poškodenia môžu byť pri kontrole považované za nevyhovujúce, ak je viditeľná degradácia gumy (stvrdnutie, mikrotrhliny) alebo ak majú výrazne viac ako 10 rokov od výroby.
Ak si nie ste istí stavom svojich pneumatík, odporúčame ich nechať skontrolovať v odbornom pneuservise – vyhnete sa tak riziku pokuty, krátenia poistnej sumy aj ohrozeniu svojej bezpečnosti.
Pneumatiky, ktoré majú 8 rokov od dátumu výroby, nemusia byť automaticky nebezpečné, no z hľadiska bezpečnosti je vhodné ich dôkladne skontrolovať. Dôležitý je najmä čas ich používania a množstvo odjazdených kilometrov. Osem rokov intenzívneho jazdenia (celkovo napríklad 50-tisíc kilometrov) dá pneumatikám naozaj zabrať.
Aj keď sú však nejazdené alebo minimálne opotrebované, materiál pneumatiky časom starne – guma tvrdne, stráca pružnosť a znižuje sa jej schopnosť priliehať k vozovke.
Starnutie prebieha pomalšie pri správnom skladovaní (chlad, tma, bez UV žiarenia) ako pri intenzívnom používaní (podľa meraní firmy MIchelin starne pneumatika na vozidle 17 krát rýchlejšie ako pri skladovaní), no po 6 až 8 rokoch sa už odporúča dať pneumatiky odborne skontrolovať – najmä ak sa chystáte na dlhšiu jazdu, pri vysokých rýchlostiach v daždivom počasí.
Najčastejšie zmeny, ktoré sa môžu prejaviť u starších pneumatík:
Väčšina výrobcov (napr. Michelin, Continental) odporúča po 5 rokoch rokoch používania zvýšiť frekvenciu kontrol a po 10 rokoch pneumatiky radšej vymeniť bez ohľadu na dezén.
Ak sú vaše pneumatiky 8 rokov staré, no vyzerajú nepoškodené a majú dostatočnú hĺbku dezénu, nemusíte ich meniť okamžite. Je však rozumné sledovať ich stav častejšie – alebo sa poradiť s odborníkom v pneuservise.
Bezpečnosť je vždy na prvom mieste – a hoci vek nie je jediný rozhodujúci faktor, v kombinácii s opotrebením alebo poškodením môže riziko rásť.
Pneumatiky sú považované za opotrebované, keď už nespĺňajú bezpečnostné alebo technické požiadavky na bežnú prevádzku. Nejde pritom len o viditeľné opotrebenie – dôležitý je aj vek a celkový stav materiálu. Kontrola pneumatík by sa mala vykonávať pravidelne, ideálne pri každej výmene sezóny.
Tu sú hlavné znaky, že je čas pneumatiky vymeniť:
Ak spozorujete ktorýkoľvek z týchto príznakov, odporúčame dať si pneumatiky skontrolovať odborníkom. Bezpečnosť by nemala byť otázkou kompromisov.
DOT je označenie na bočnici pneumatiky, ktoré potvrdzuje, že pneumatika spĺňa bezpečnostné normy Ministerstva dopravy USA (Department of Transportation). Okrem iného obsahuje aj údaj o dátume výroby.
Posledné štyri čísla v kóde DOT označujú týždeň a rok výroby pneumatiky. Napríklad označenie 0922
znamená, že pneumatika bola vyrobená v 9. týždni roku 2022.
Viac informácií o kóde DOT nájdete tu.
Aj keď pneumatika nevyzerá na prvý pohľad opotrebovane, nemusí byť automaticky bezpečná. Na posúdenie jej použiteľnosti je dôležité skontrolovať niekoľko základných ukazovateľov:
Ak si nie ste istí stavom pneumatík, odporúčame ich nechať skontrolovať odborníkom v pneuservise. Odborná kontrola zaberie pár minút, no môže zabrániť vážnym následkom na ceste.
Áno, medzi prémiovými a lacnými pneumatikami existujú výrazné rozdiely, ktoré sa prejavujú nielen v cene, ale aj v ich životnosti, bezpečnosti a komforte jazdy.
Prémiové pneumatiky značiek ako Michelin, Continental, Goodyear či Pirelli využívajú pokročilé zmesi gumy, technológie znižujúce opotrebenie a optimalizovaný dezén. V praxi to znamená, že:
Lacné pneumatiky môžu byť lákavé nižšou cenou, ale často sa rýchlejšie opotrebujú, majú horšiu priľnavosť, dlhšiu brzdnú dráhu a zníženú stabilitu pri vyšších rýchlostiach. To znamená, že ich treba meniť častejšie, čo môže v dlhodobom horizonte zvýšiť náklady.
Ak hľadáte kompromis medzi cenou a výkonom, odporúčame aj kvalitné pneumatiky strednej triedy, ktoré ponúkajú rozumnú rovnováhu medzi životnosťou, výkonom a cenou.
Áno, agresívna jazda (prudké brzdenie, zrýchlenie) výrazne skracuje životnosť pneumatík. Naopak defenzívna jazda ju predlžuje a rovnako aj pneumatiky si dlhšie zachovávajú svoje vlastnosti.
Áno, nesprávne nahustenie (nízky alebo vysoký tlak) výrazne zvyšuje opotrebenie pneumatík. Rovnako správny tlak prispieva k zníženiu valivého odporu a spôsobuje nižšiu spotrebu paliva. So správne nahustenými pneumatikami tak tankujete menej často.
Áno, aj nepoužívané pneumatiky starnú – vplyvom času, UV žiarenia a skladovania, ale výrazne menej. Pneumatiky sa však logicky výrazne viac opotrebúvajú samotným používaním.
Recenzie pneumatík Barum podľa testov ADAC a názorov vodičov. Letné, zimné aj celoročné modely.
Celý článokLetná pneumatika Nokian Powerproof 1 v teste ADAC 2025. Zistite, ako obstála v oblasti bezpečnosti, životnosti a recenziách vodičov.
Celý článokZistite, ako si pneumatika Laufenn S Fit EQ+ viedla v teste ADAC. Prečítajte si recenzie vodičov a odporúčania odborníkov.
Celý článokHľadáte recenzie na Barum Bravuris 5HM? ADAC test odhalil silné aj slabé stránky tejto cenovo dostupnej letnej pneumatiky.
Celý článokADAC otestoval 16 celoročných pneumatík v rozmere 205/55 R16. Ktoré obstáli v letných aj zimných podmienkach? Zistite viac u nás.
Celý článokZistite, prečo sú pneumatiky Otani obľúbené medzi vodičmi SUV a dodávok. Recenzie, skúsenosti a odporúčané modely na leto, zimu aj celý rok.
Celý článokPneumatiky Nexen patria medzi najpopulárnejšie značky v kategórii strednej triedy. Máme odpovede na najčastejšie otázky – od pôvodu, cez výsledky v testoch až po populárne modely.
Celý článokLaufenn ponúka kvalitné pneumatiky za rozumnú cenu. Prečítajte si reálne recenzie vodičov a zistite, čím zaujmú v letnej aj zimnej sezóne.
Celý článokPrečítajte si nezávislé recenzie pneumatík ZEETEX. Hodnotíme ich jazdné vlastnosti, komfort a vhodnosť pre každodennú mestskú aj diaľničnú prevádzku.
Celý článokNevyznáte sa v označení pneumatík? Vysvetlíme vám, čo znamenajú čísla, rýchlostné indexy, DOT kódy aj symboly ako M+S alebo FR.
Celý článokVyberáme z našej ponuky
Barum BRAVURIS 6 185/65 R15 88 T Letné
Na sklade 20+ ks
55,67 €
Matador Hectorra 5 175/65 R14 82 T Letné
Na sklade 20+ ks
44,87 €
Barum QUARTARIS 5 175/65 R14 82 T Celoročné
Na sklade 20+ ks
45,76 €
Nexen N'blue HD Plus 205/55 R16 91 v Letné
Na sklade 20+ ks
49,89 €
Matador MP62 ALL WEATHER EVO 155/80 R13 79 T Celoročné
Na sklade 20+ ks
39,58 €
Continental ULTRACONTACT 195/65 R15 91 T Letné
Na sklade 20+ ks
75,59 €
U tejto služby potrebujeme poznať typ Vašeho auta. Prosím vyplnte!
Na sklade 20+ ks - Expedujeme do 24 hod
55,67 €
Na sklade 20+ ks - Expedujeme do 24 hod
44,87 €
Na sklade 20+ ks - Expedujeme do 24 hod
45,76 €
Na sklade 20+ ks - Expedujeme do 24 hod
49,89 €
Na sklade 20+ ks - Expedujeme do 24 hod
39,58 €
Na sklade 20+ ks - Expedujeme do 24 hod
75,59 €
Obchod MOREPNEU získal vďaka spokojnosti overených zákazníkov prestížny certifikát Overené zákazníkmi.
S nami šetríte peniaze. Ponúkame najlacnejšie pneumatiky na slovenskom trhnu medzi e-shopmi.
Rýchla doprava až k Vám domov. Slovenský e-shop. Nemusíte platiť poplatok do recyklačného fondu.